Wszystko, co chciałabyś wiedzieć o ekspanderach

News

Szukasz ciekawego zamiennika do treningu z hantlami? Powinieneś zwrócić uwagę na ekspandery! Pomimo tego, iż kojarzą się głównie z ćwiczeniami korekcyjnymi w podstawówce w latach 80. i 90., trening z ich użyciem jest równie skuteczny, jak ten z hantlami czy sztangami. Ekspander jest wszechstronnym przedmiotem do ćwiczeń, który pomoże Ci wzmocnić każdą partię mięśniową przy odpowiednio skomponowanym treningu! Inne plusy – jest lekki i zajmuje naprawdę mało miejsca, więc możesz go ze sobą zabierać np. na wieczorny jogging czy w podróż.

Ćwiczenia z ekspanderem to też świetne rozwiązanie dla kogoś, kto dopiero zaczyna treningi siłowe. To tani sprzęt, dlatego bez uszczerbku w domowym budżecie możesz kupić go do domowej siłowni. Wystarczy włączyć go do treningu na kilkanaście minut, a osiągniesz o wiele większą wydolność mięśni! Dla osób zaawansowanych, ekspander może być dobrym urozmaiceniem w rutynie treningowej.

Jakie są rodzaje ekspanderów?

Oprócz podstawowego przyrządu, który składał się głównie z kilku długich sprężyn i uchwytów, obecnie na rynku wprowadzono wiele nowych rodzajów ekspanderów, dzięki którym można trenować różne partie ciała – nie tylko od pasa w górę. Najczęstsze i przede wszystkim uniwersalne są te, które zostały wykonane z gumy, ze względu na ich elastyczność i możliwość rozciągania na większą szerokość. Podobnie jak gumy fitnesowe, ekspandery posiadają różne poziomy naciągania i trudności, przeważnie w dwóch wariantach – tym regulowanym i nieregulowanym. Ekspander regulowany sprężynki są pooznaczane kolorami ze stopniem trudności i można je dowolnie przyczepiać i odczepiać od uchwytów. W wersji nieregulowanej sprężynki są przymocowane do uchwytów na stałe, naciąg niezmienny i nie można ich odpinać.

Istnieją również inne rodzaje ekspanderów:

- ósemkowe – uchwyty i sprężynki są złączone ze sobą na kształt ósemki,

- kołowe – o kształcie okręgu lub elipsy, z uchwytami, które ułatwiają trzymanie, są wykonane z nieco mniej elastycznego i grubszego materiału, idealnie nadają się do ćwiczeń pilatesowych,

- wiosłowe – czyli ekspandery z uchwytem na nogi, ćwiczący po prostu wkłada stopy do tych uchwytów i naciągając linki wiosłuje. Doskonałe ćwiczenie na rozciąganie mięśni.

- gumowe – wykonane z lateksu, bez uchwytów, przeznaczone głównie do ćwiczeń siłowych lub rehabilitacyjnych,

Na pewno każdy znajdzie rodzaj odpowiedni dla swoich potrzeb. Zdecydowanie warto szukać nowych sprzętów do ćwiczeń, nasze mięśnie nie lubią nudy!